[ Pobierz całość w formacie PDF ]

pośrodku, jest im łatwiej być  du\ymi".
Równie\ i wnuki łączy z dziadkami szczególna miłość. Ich rodzice, dzieci ich dziadków,
dzwigają czasem jeszcze złość i rozczarowania z okresu dzieciństwa i dlatego są skryci wobec
swych rodziców. Gdy Robert mówi o ślepej miłości, pobrzmiewa tu jeszcze stara złość. Ale
wnuki, Damian i Kasia, nie są tym obcią\one i dlatego z łatwością mogą nawiązać kontakt z
dziadkami.
W miłości dziadków do wnuków często kryje się tak\e miłość do swych własnych dzieci,
poniewa\ dzięki nim wnuki przyszły na świat. Gdy rodzice to zrozumieją, wówczas przeminie
zazdrość, a coś w ich wnętrzu ulegnie uzdrowieniu.
Rodzice działają na korzyść dzieci, wspierając i ułatwiając im kontakt z dziadkami, wujkami i
ciociami. Dzięki temu dzieci czują się bezpiecznie i są w większym stopniu włączone w du\ą
sieć rodziny.
Impulsy:
Siedem kroków, aby zyskać nową postawę rodzicielską
Roman wcią\ gwałtownie kłóci się ze swym piętnastoletnim synem Markiem. Gdy tylko
mo\na coś wytknąć, krzyczy, a Marek głośno się broni. Roman uwa\a, \e właśnie w dzisiejszych
czasach dzieci potrzebują surowych wytycznych.
Jego \ona Agnieszka zachęca go, aby zaczął więcej pytać i słuchać, zamiast zaraz
wrzeszczeć. Postawa, według której dorastające dzieci traktuje się coraz bardziej po partnersku,
jest Romanowi obca, gdy\ sam jej nigdy nie doświadczył.
Ale przy najbli\szej okazji wypróbowuje ją. Rozmawia z Markiem jak równy z równym, jak
mę\czyzna z mę\czyzną. Doświadcza i odkrywa całkowicie inne dziecko. Marek o\ywia się,
opowiada ojcu o tym, jak się czuje i wyraznie cieszy się z kontaktu z nim.
Roman zastanawia się i powoli zaczyna zmieniać swą dotychczasową sztywną postawę.
Pozytywne doświadczenia pomagają w zainicjowaniu i wspieraniu nowej postawy. Czasami,
tak jak w przykładzie Romana, wystarczy odkryć, jaką nową reakcję ktoś uzyskuje od swego
dziecka dzięki innemu ni\ zwykle zachowaniu oraz o ile więcej mo\na przez to zdziałać.
Ale nie zawsze wszystko udaje się tak gładko. Aby zmienić postawę, często musimy
rozprawić się z samym sobą. To, co osiągniemy samym wysiłkiem woli jest niczym. Musimy
bardziej poznać i zrozumieć podstawy naszego zachowania.
Oto opis siedmiu kroków, które są pomocne w uzyskaniu nowej postawy bycia  du\ym" jako
matka lub ojciec. Oczywiście w praktyce nie zawsze mo\na je tak wyraznie rozdzielić, gdy\
mogą się mieszać:
Krok 1: Poznanie i zbadanie obecnej postawy wychowawczej.
Zanim ktoś uzyska nową postawę, najpierw musi poznać postawy, które wyznaczają
dotychczasowe zachowanie. Rzadko będzie to tylko jedna jedyna postawa, kierująca całym
zachowaniem. O wiele częściej jest to zbiór niekiedy sprzecznych postaw, które są decydujące w
zale\ności od sytuacji.
Dlatego rozsądne jest analizowanie sytuacji, zdarzających się w codziennym wychowaniu i
zadanie sobie następujących pytań:
Jak reaguję na określone zachowanie mojego dziecka?
Jaka kryje się za tym postawa?
Kolejne impulsy mo\na uzyskać badając okoliczności powstania postaw.
Jakie jest zródło moich postaw?
Czy je przejąłem?
Które postawy bardziej pochodzą od mojej matki?
39
Gabriele i Bertold Ulsamer Zasady \ycia w rodzinie
Które bardziej od mojego ojca? Od innych? (krewnych, nauczycieli, sąsiadów itd.) Czy
nabyłem je przez własne doświadczenia? Przez jakie doświadczenia?
Krok 2: Ocena obecnej postawy wychowawczej.
Następny krok to bardziej obiektywne spojrzenie na obecne postawy
z zewnątrz i dokonanie ich oceny: Co jest pozytywne w moich postawach? W jakich
sytuacjach, w jakich nie? Co jest negatywne w moich postawach? W jakich sytuacjach, w jakich
nie?
Krok 3: Intelektualne znalezienie nowej postawy.
Słu\y temu niniejsza ksią\ka, która ma na celu otwarcie nowych perspektyw, wzbudzenie
zrozumienia dla rozsądnych postaw rodziców i opisanie zachowania, jakie z tego wynika.
Krytycznie rozprawcie się z tym i porównajcie z własnymi doświadczeniami. Jeśli nowa
postawa wydaje się wam rozsądna i stosowna, gdy rozumiecie jej podło\e, wówczas zasiane jest
w was ziarno nowego przekonania.
Krok 4: Wyjaśnienie stosunku do własnych rodziców.
Pomocne jest tutaj ćwiczenie w wyobrazni:
Wyobrazcie sobie, \e stoicie, wasze dzieci stoją przed wami, a wasi . rodzice za wami.
Spójrzcie na dzieci i powiedzcie do nich:  Jesteście moimi dziećmi. Dla was jestem du\y.
Gdy czegoś potrzebuję, idę do moich rodziców. Tam jestem mały".
Poczujcie, w którym momencie mo\ecie przytaknąć, a w którym | odczuwacie opór.
Intensywnie rozprawcie się z treścią poprzedniego rozdziału. Podczas | próby uzdrawiania
stosunku z waszymi rodzicami, mo\ecie na- I tknąć się na wewnętrzne, niemo\liwe do
samodzielnego przezwy-1 cię\enia bariery. Czasami występują tak\e trudności,  uwikłania",
które pochodzą z systemu rodziny i na początku nie dadzą się samodzielnie rozwiązać.
Wówczas sensowna będzie terapia rodzinna.
Krok 5: Wypróbowanie nowego zachowania w codziennym wychowaniu.
Teraz czas na to, aby owo przekonanie przeło\yć na działanie i zrealizować w codziennym
wychowaniu. Na początku wskazane jest wykonywanie małych kroków. Wykorzystujecie
drobne, w niewielkim stopniu obcią\one codzienne sytuacje, aby wypróbować nowe
zachowanie, uosabiające nową postawę.
Wcią\ przypominajcie sobie o tym, kto jest  du\y", a kto  mały".
Dokładnie uwa\ajcie na to, jak odczuwa się  bycie du\ym" i czym się to ró\ni od  bycia
małym".
Krok 6: Integracja nowej postawy.
Nie powinniście wierzyć w nową postawę tylko dlatego, \e dała wam autorytet. Tym samym
nadal pozostawalibyście w stanie małoletniego dziecka, które biegnie za autorytetem. O wiele
wa\niejsze jest znalezienie własnego stanowiska, które ugruntowane jest w danym człowieku. W
tym celu musicie oprzeć się na własnych doświadczeniach.
Aby zintegrować nową postawę, rozsądne jest dokonanie oceny według sytuacji z nowym
zachowaniem. Mo\ecie sobie zadać następujące pytania:
Jaki skutek przyniosło to zachowanie?
U mojego dziecka? U mnie?
Czy jestem z tego zadowolony?
Czy istnieją trudności i sprzeczności?
Czy przez to doświadczenie nowa postawa stała mi się bardziej bliska?
Jeśli nie - czy powód mo\e tkwić w tym, \e wewnętrznie byłem przeciwny? [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • typografia.opx.pl