[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Czasami analitycy potrzebują od kierownika różnych szczegółów na temat tego, co
i kiedy mają dostarczyć. Osoby o silnej osobowości analityka mogą stwierdzić, że zbyt
mała ilość informacji uniemożliwia im wyciągnięcie wniosków lub ukończenie pro-
jektu, co w rezultacie powoduje niedotrzymanie terminu zakończenia pracy. W takiej
sytuacji w uzyskaniu efektu końcowego pomoże tworzenie wielu punktów kontrolnych
oraz zadawanie pytań, które pomogą zdobyć od nich informacje o realizacji projektu.
Nie należy jednak takiej osobie stawiać żądań oraz zadawać pytań, na które wystarczy
odpowiedz tak lub nie ( Ten raport muszę mieć na piątek rano, jasne?). Zamiast tego
należy powiedzieć:  Ten raport muszę mieć w południe w piątek. Co jest ci potrzebne,
żeby tego dokonać? . Być może taka osoba będzie musiała wrócić do swojego biurka,
gdzie wszystko przemyśli i przyjdzie z gotową odpowiedzią. Jeśli się jej na to pozwoli,
da to znacznie lepsze rezultaty.
Tabela 4.4 przedstawia podsumowanie stylu analityka. Każda z wymienionych cech oso-
bistych i środowiskowych ma swoją pozytywną i negatywną stronę. Oczywiście w każ-
dym stylu pracy należy dążyć do cech pozytywnych. Dolna część tabeli pokazuje typy
członków zespołu, których obecność w zespole dopełni styl analityka i pomoże w zwięk-
szeniu produktywności.
Tabela 4.4. Styl pracy analityka
Cechy pozytywne Potencjalne cechy negatywne
Skłonności osobiste:
Myśli analitycznie i logicznie Może sparaliżować go niezdolność do działania
Jego praca charakteryzuje się dokładnością Może być uważany za zrzędę, gbura lub prostaka
i szczegółowością
Krytycznie analizuje funkcjonowanie Może być uważany za negatywnie nastawionego
członka zespołu i osobę, która zawsze się
wszystkiemu sprzeciwia
Potrafi być dyplomatyczny Unika konfliktów, zgadza się tylko po to, by uniknąć
konfliktu
Zrodowisko:
Jasno zdefiniowane oczekiwania dotyczące Zbyt wiele czasu poświęca na definiowanie
wydajności struktury pracy, za mało na zawartość
Powściągliwe i wyważone środowisko biznesowe Unika kontaktów osobistych, zwłaszcza
w sytuacjach konfliktowych lub trudnych,
może nie być postrzegany jako gracz zespołowy
132 Zarządzanie projektami IT w małym palcu
Tabela 4.4. Styl pracy analityka  ciąg dalszy
Cechy pozytywne Potencjalne cechy negatywne
Możliwość pytania  dlaczego Może mieć kłopoty z zadaniami, w których istotny
jest czas, które wymagają natychmiastowych
i stanowczych działań
Kontrola nad aspektami, które wpływają Może starać się być perfekcjonistą, a przez to
na wydajność zawodzić w przypadku kluczowych produktów
cząstkowych.
Pracuje dobrze w zespołach, do których należą osoby:
Zorientowane na działanie i lubiące podejmować Zachęcające do pracy w zespole
ryzyko
Radzące sobie w nieprzyjemnych sytuacjach Elastyczne, jeśli chodzi o swoje podejście do pracy
Enterprise 128&
Zarządzanie w kierunku sukcesu
Jest to prawdziwa historia, choć wszystkie imiona zostały zmienione, aby nikogo nie
wprawić w zakłopotanie.
Dyrektor działu obsługi klienta (nazwiemy go David) w dużej międzynarodowej firmie
miał problemy z pracownikiem, którego nazwiemy Chris. Chris był bardzo bystry i szybko
wspinał się na kolejne szczeble kariery. Miał wszelkie kwalifikacje potrzebne do pracy
na stanowisku kierownika działu zajmującego się dostarczaniem usług dla trzech klien-
tów i zarządzaniem personelem liczącym około 200 osób. Problemem Davida było
stałe niedotrzymywanie przez Chrisa terminów przygotowania sprawozdań. Oto jedna
z ich rozmów:
David: Chris, ustaliliśmy, że termin przygotowania tych kwartalnych sprawozdań
upływa w ostatni tydzień kwartału, a twój jest znów spózniony. Co się dzieje?
Chris: Pracowałem nad tym, ale nie zdążyłem skończyć na czas.
David: Przecież już wielokrotnie rozmawialiśmy, jak istotne jest dotrzymywanie
terminów.
Chris: Wiem o tym.
David: No, dobrze. To sprawozdanie muszę mieć najpózniej na piątek w południe.
W porządku?
Chris: Dobrze. Przepraszam.
David: Daj mi znać, gdybyś potrzebował pomocy. OK?
Chris: W porządku.
Można się łatwo domyśleć, co zdarzyło się w piątek. Brak sprawozdania. David był
oczywiście wściekły, ponieważ sądził, że wszystko zostało uzgodnione. Co zrobił nie
tak? Co powinien zrobić inaczej w przyszłości?
Dominującą cechą osobowości Davida jest bycie człowiekiem czynu, jak można się
domyśleć z dość szybkiej i bardzo konkretnej rozmowy, którą przeprowadził z Chrisem.
Chce wyników i to natychmiast. Już samo to może być dla niektórych członków per-
sonelu dość onieśmielające, zwłaszcza dla osób o typie analitycznym, do których należy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • typografia.opx.pl