[ Pobierz całość w formacie PDF ]
pozostają przy \yciu przechodzą do II fazy.
Faza II: Prze\ycie
Podstawowy problem tej fazy stanowi ju\ nie samo istnienie firmy, ale relacja pomiędzy
kosztami i przychodami. Aby przejść do następnej fazy rozwoju przedsiębiorstwo musi
odpowiedzieć pozytywnie na następujące dwa pytania:
- Czy firma jest w stanie pokryć koszty bezpośrednie i koszty związane ze zu\yciem
aktywów trwałych?
- Czy firma jest w stanie wygenerować wystarczające wpływy, aby pozostać na rynku?
Struktura organizacyjna firmy jest wcią\ dosyć prosta. Mimo \e przedsiębiorstwo mo\e ju\
posiadać kierownika produkcji bądz szefa sprzeda\y, to osoby te nie podejmują samodzielnie
decyzji, a jedynie wypełniają polecenia właściciela. Zdarza się, \e firma pozostaje na tym
etapie rozwoju a\ do czasu przejścia właściciela na emeryturę lub jego decyzji o wycofaniu
się.
Faza III: Sukces
Na tym etapie przedsiębiorca musi podjąć decyzję w następującej sprawie:
- Rozwijać firmę, czy te\ utrzymać ją na stabilnym poziomie?
Podstawowym zagadnieniem jest tutaj:
- czy traktować firmę jako platformę do dalszego wzrostu i rozwoju, przechodząc do fazy
III-R,
- czy te\ firma ma tylko stanowić zródło dochodu przy częściowym lub całkowitym
wycofaniu się przedsiębiorcy, osiągając w ten sposób fazę III-W.
Powody, dla których przedsiębiorcy decydują się na rozwiązanie drugie mogą być ró\ne - od
chęci rozpoczęcia nowej działalności gospodarczej, uczestnictwa w \yciu politycznym a\ do
motywów osobistych.
Faza III-W: Sukces i wycofanie się z firmy
Firmy znajdujące się w tej fazie osiągnęły sukces rynkowy i są w dobrej kondycji
finansowej. Firma mo\e pozostać na tym etapie przez długi czas, zakładając, \e sytuacja
rynkowa nie ulegnie zmianie. Zyski osiągane przez przedsiębiorstwo są na średnim
bran\owym poziomie lub nieco wy\sze. Organizacyjnie firma jest na tyle du\a, \e posiada
strukturę funkcjonalną i część odpowiedzialności przejmuje kadra zarządzająca. Kadra jest na
dobrym poziomie, ale nie ma najwy\szych kwalifikacji, gdy\ wzrost przedsiębiorstwa jest
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
ograniczony przez cele. Właściciel w coraz mniejszym stopniu anga\uje się w zarządzanie
firmą.
Faza III-R: Rozwój
Przedsiębiorca dokonuje konsolidacji firmy i stara się pozyskać środki finansowe na
dalszy jej rozwój. Przedsiębiorstwo zaciąga kredyty, z których finansuje wzrost. Na tym
etapie najwa\niejsze z zadań polega na upewnieniu się, \e podstawowa działalność
przedsiębiorstwa pozostaje zyskowna i jest nadal zródłem finansowania wzrostu. Innym
istotnym zadaniem jest dbanie o rozwój kadry kierowniczej, a pod koniec fazy konieczne jest
zatrudnienie dodatkowych osób bardziej koncentrujących się na przyszłości ni\
terazniejszości firmy. Planowanie operacyjne odbywa się ju\ rutynowo w postaci bud\etów,
natomiast planowanie strategiczne jest ciągle mało doskonałe i bardzo anga\uje właściciela.
W przypadku, gdy faza III-R zostaje uwieńczona sukcesem, firma przechodzi do następnej,
IV fazy. Jeśli tak nie jest, mo\na:
- przejść do fazy III-W,
lub, je\eli przyczyny trudności nie zostają zidentyfikowane wystarczająco wcześnie:
- cofnąć się do fazy II-Prze\ycie,
- ogłosić upadłość firmy,
- sprzedać firmę ze stratą.
Faza IV: Szybki wzrost
Podstawowe problemy tej fazy koncentrują się wokół pytań:
- Jak finansować szybki wzrost firmy?
- Jakimi metodami osiągać wzrost?
Istotnym problemem jest finansowanie wzrostu, co pociąga za sobą konieczność
korzystania z kapitału obcego w formie kredytu, inwestora strategicznego lub funduszu
venture capital.
Pod względem organizacyjnym faza ta charakteryzuje się decentralizacją i tworzeniem
struktury oddziałowej w produkcji lub sprzeda\y. Kadra kierownicza musi być bardzo
kompetentna, bowiem na niej spoczywają du\e uprawnienia decyzyjne.
Faza IV ma kluczowe znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstwa. Jeśli właściciel jest
w stanie pokonać bariery psychologiczne związane z zarządzaniem, to firma ma szansę stać
się du\ym przedsiębiorstwem. Jeśli nie, to wówczas mo\na sprzedać firmę z zyskiem pod
warunkiem, \e właściciel zda sobie sprawę z własnych ograniczeń dostatecznie szybko. Zbyt
często zdarza się, \e faza IV kończy się powrotem do fazy III lub nawet bankructwem firmy,
bo właściciel stara się rozwijać firmę zbyt szybko i napotyka na brak gotówki czy te\ nie
potrafi oddać uprawnień decyzyjnych i zarządzanie staje się nieefektywne.
Faza V: Dojrzałość
Najwa\niejsze problemy tej fazy rozwoju to konsolidacja przedsiębiorstwa i kontrola
zysków finansowych osiągniętych w fazie szybkiego rozwoju przy jednoczesnym zachowaniu
zalet firmy średniej wielkości, takich jak elastyczność i duch przedsiębiorczości.
Zarząd musi rozwijać swoje umiejętności i eliminować wszelką nieefektywność. Systemy
kontroli i zarządzania w firmie są bardzo rozbudowane. Kadra kierownicza jest dobrze
przygotowana, doświadczona, zdecentralizowana i odpowiednio liczna.
Firma w tej fazie mo\e realizować korzyści skali, ma du\e zasoby finansowe. Jeśli
jednocześnie udaje się w niej zachować kreatywne podejście do problemów, to rynkowa siła
przedsiębiorstwa rośnie. W przypadku, gdy kreatywność zanika firma staje się strukturą
skostniałą.
Istotną rolę w samej organizacji i planowaniu rozwoju małego przedsiębiorstwa
w zakresie usług i produkcji filmowej jak równie\ telewizyjnej jest marketing.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
Marketing jest procesem, dzięki któremu konkretne osoby i grupy (nabywcy) otrzymują
to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę produktów
mających wartość (Ph Kotler). Zgodnie z tą definicją, aby nabywcy otrzymali właśnie to,
czego potrzebują, niezbędne jest dokładne rozpoznanie i przewidywanie ich potrzeb
i wymagań. Działania zmierzające do osiągnięcia tak zadanego celu nazywane są działaniami
marketingowymi.
Celem głównym działań marketingowych jest doprowadzenie do mo\liwie
najkorzystniejszych warunków sprzeda\y i zadowolenia klienta poprzez dostarczenie mu
tego, czego właśnie potrzebuje.
Przedsiębiorstwa działające zgodnie z zasadami marketingu muszą uzyskać odpowiedz
na następujące pytania:
1. Jakie są potrzeby konsumentów i które nabywców nich mogą być zaspokojono przez
przedsiębiorstwo?
2. Jakie produkty zaspokajają potrzeby konsumentów i czy przedsiębiorstwo mo\e
zaoferować konsumentom oczekiwane przez nich produkty?
3. W jaki sposób nale\y dostarczyć produkty ostatecznemu nabywcy i w jakich warunkach
powinno się je sprzedawać?
4. Po jakiej cenie produkty powinny być sprzedawane?
5. W jaki sposób przedsiębiorstwo powinno informować nabywców o oferowanych przez
siebie produktach?
Narzędzia marketingu
Narzędziami marketingu wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa są: produkt, cena
dystrybucja i promocja.
- Produkt zbiór korzyści (u\yteczności, przyjemności) dla nabywcy (klienta) i stanowi
faktyczną ofertę rynkową przedsiębiorstwa lub innej organizacji, obejmującą: jakość,
wzór, parametry techniczne, markę, asortyment i opakowanie,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]